به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، در ابتدای این نشست خبری "امیر آتشانی" کارگردان و بازیگر این نمایش گفت: نمایش خنجرهها مکمل آثار قبلی من در زمینه مولودراماست که این بار با تکیه بر تجربیات قبلی که در عرصه تعزیه داشتم اجرا و کارگردانی شده است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، در ابتدای این نشست خبری "امیر آتشانی" کارگردان و بازیگر این نمایش گفت: نمایش خنجرهها مکمل آثار قبلی من در زمینه مولودراماست که این بار با تکیه بر تجربیات قبلی که در عرصه تعزیه داشتم اجرا و کارگردانی شده است.
نشست خبری نمایش "خنجرهها" روز گذشته در کارگاه نمایشی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، در ابتدای این نشست خبری "امیر آتشانی" کارگردان و بازیگر این نمایش گفت: نمایش خنجرهها مکمل آثار قبلی من در زمینه مولودراماست که این بار با تکیه بر تجربیات قبلی که در عرصه تعزیه داشتم اجرا و کارگردانی شده است.
وی افزود: از نظر من موضوعی که برای نمایش "خنجرهها" انتخاب شده است مختص همه اصحاب فرهنگ و هنر است و میتوان گفت دغدغه همه آنهاست.
آتشانی گفت: من در کارگردانی تئاتر هیچ گاه به دنبال شاهکار نبودم بلکه همواره به این موضوع فکر کردم آنچه را که میتوانم و میخواهم را به تماشاگر نشان دهم و این موضوعی بود که در این نمایشنامه علاوه بر این که در ذهنم وجود داشت من را برای اجرای آن ترغیب کرد.
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به موضوع مطرح شده در نمایش "خنجرهها" گفت: مش کاظم نمایش "خنجرهها" امیر آتشانی است که سالها در عرصه فرهنگ و هنر حضور فعالی داشته اما به دلیل شرایط بد اقتصادی و بیتوجهی این بار میخواهد عقدههای خود را نمایان کند و در حد خود گوشهای از مشکلات هنرمندان را برای مخاطبان بازگو کند.
بازیگر نمایش "خنجرهها" خاطرنشان کرد: شاید بسیاری بر این بارو باشند که وقتی به دیدن نمایش میآیند از همان ابتدا با اثری روبهرو هستند که بارها با آن مواجه شدهاند و آنچه را که میبینند یک تعزیه تکراری است؛ به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام دادم در عین وفاداری به مضامین ارزشمند تعزیه اثری را روی صحنه ببرم که نوآوری داشته باشد.
وی با اشاره به اجرای چند سال گذشته نمایش "طفلان مسلم" که به شیوه عروسکی کارگردانی شد، گفت: مدعی این نیستم که در اجرای تعزیه اولین فردی هستم که در آن نوآوری ایجاد کردم اما این را میتوانم بگویم آثاری را که تا به امروز پیرامون تعزیه روی صحنه بردم نمایشهایی بودند که در زمینه کارگردانی و نوآوری در زمره اولین آثار نمایشی برگرفته از تعزیه بودند.
آتشانی تصریح کرد: باید باور کنیم و اعتقاد داشته باشیم که تعزیه به عنوان نمایشیترین هنر ایرانی دارای قابلیتهای فراوانی است که میتوان از آن در اجرای آثار مدرن استفاده کرد و این نکته از نظر من یکی از مهمترین مواردی است که میتواند در حفظ تعزیه مؤثر باشد.
این کارگردان با اشاره به این مطلب که نمایش "خنجرهها" را نمیتوان در ردیف آثار تجربی قرار داد، گفت: وقتی به من پیشنهاد اجرا در کارگاه نمایش را دادند از این مسأله هراس داشتم که مخاطبان این اثر را در ردیف آثار تجربی قرار دهند در حالی که این طور نیست و نمایش این قابلیت را دارد که در تالارهای دیگری غیر از کارگاه نمایش اجرا شود بنابراین امیدوارم در ذهن تماشاگران این مسأله که نمایش "خنجرهها" به دلیل اجرا در کارگاه نمایش یک اثر تجربی و یا دانشجویی است ثبت نشود.
عبدالله آتشانی آهنگساز نمایش هم که در این نشست خبری حضور داشت گفت: اصولاً وقتی از تعزیه نام میبریم موسیقی اصل جداییناپذیری است که همواره به عنوان یکی از عناصر اصلی با تعزیه همراه است.
وی افزود: تکیه بر جزئیات و عناصر موسیقی تعزیه و استفاده از قصیده و غزل به جای اشعار متداول تعزیه از جمله مواردی بود که سعی کردیم در آهنگسازی نمایش به آن توجه بیشتری کنیم.
لازم به ذکر است نمایش خنجرهها هر روز غیر از شنبه ساعت 30/18 در کارگاه نمایش روی صحنه میرود.